Stjärnkocken expanderar genom franchising i Sverige

Konceptet Pub Niska startades på Åland i Mariehamn av stjärnkocken Michael Björklund och blev snabbt en succé. 2012 öppnades den första franchiserestaurangen i Åbo i Finland. Idag finns Pub Niska på flera orter i Finland. Nu vill de fortsätta att expandera med franchising i Sverige och har som mål att öppna 4-10 restauranger per år i Norden.

Stjärnkockens storsatsning

Michael Björklund blev årets kock 2000, kom på femte plats under Bocuse d’Or 1999 och tog nu i år emot priset Nordisk Matkommunikatör på Embla food awards. Björklund ville erbjuda pizza gjord av högklassiga råvaror som alternativ till de befintliga pizzeriorna. Från en enkel meny och en liten restaurang började Pub Niska växa och plåtbröden fick sin start. Nu vill de sprida konceptet till Sverige och gör detta genom franchising.

Franchising som expansionsmetod

“Vi ser franchise som ett bra sätt att kunna expandera snabbare och även veta att restaurangen drivs av en entreprenör som vill lyckas. Att öppna endast egna restauranger är både kostsamt och drivs oftast inte lika bra som om det är en entreprenör som driver enheten”, Thomas Strandvik, VD för Pub Niska.

Världens bästa plåtbröd

Pub Niska serverar plåtbröd – pizza på högklassiga åländska råvaror – och har tydliga ledstjärnor för verksamheten. Priserna ska vara rimliga och råvarorna ska hålla hög kvalitet. Det betyder bland annat att de kokar egen tomatsås och att osten kommer från Ålandsmejeriet.

Pub Niska tar siktet på Sverige

VD Thomas Strandvik förklarar: “Eftersom vi är från Åland så är Sverige lika mycket vår hemmamarknad som Finland. Vi har haft väldigt många kunder som frågat när vi ska komma till Sverige.”

Thomas menar på att den svenska marknaden även är intressant för att svenskar har en annan kultur vad gäller att äta ute. I Finland äter man ute på helgerna medan man i Sverige går ut och äter vilken dag som helst samt oftare.

“I Sverige är ni även väldigt medvetna konsumenter som vill ha kvalitet och där passar vårt koncept in väldigt bra. Även vad gäller franchising så är det mera känt i Sverige än i Finland och vi tror att många fler inser möjligheterna med att vara del i ett bra koncept.” fortsätter Thomas.

Franchisetagare till Pub Niska

Företaget beskriver att deras restauranger drivs utifrån ett stort lokalt engagemang och ägarskap där krögaren får sätta sin prägel på restaurangen. Det viktigaste hos franchisetagaren är att han eller hon skapar och leder ett engagerat team av medarbetare.

Vill du driva en egen Pub Niska, skicka in din ansökan på franchisefinder.se eller har du en lokal som skulle passa för en Pub Niska-restaurang? Kontakta: Stefan Lindqvist, stefan.lindqvist@franchisegroup.se alt 0707 329 95 96.

Läs mer här.

Källa: Franchise Group/Mynewsdesk