Håll dig uppdaterad med Franchise Finders nyhetsbrev
Stars and Stripes vill ha 20 restauranger inom 5 år
En ny restaurang i Vallentuna tar restaurangkedjan Stars and Stripes närmare huvudstaden. Drömmen är en flaggskeppsrestaurang i centrala Stockholm, men i verkligheten är det finansiering och intresse från franchisetagare som styr expansionen.
Coloradoinspirerade steakhousekedjan och sportbaren Stars and Stripes, som nästa år väntas omsätta runt 100 miljoner kronor, öppnar inom ett halvår två nya restauranger, en i Borås och en i Vallentuna. Med den senare kommer man närmare Stockholm som ett steg i strategin att ta sig in via förorterna.
– Vi har tankar om att etablera oss i flera förorter som är minst lika stora som innerstaden, där man kan växa utifrån och in. Ett intressant exempel är Solna centrum där det inte finns så många restauranger. Liknande tankar gäller för städer runt omkring Stockholm, säger Niklas Holgersson, vd och grundare av Stars and Stripes.
Läget styr expansionen
Med totalt sju restauranger, när de två senaste är färdigställda i början av 2018, är målet att öppna två till tre per år. Inom fem år vill Niklas Holgersson ha 20-25 restauranger.
Etableringstakt så väl som läge styrs dock till stor del av ekonomiska förutsättningar och intresset från franchisetagare.
– Vår expansionsstrategi baseras på det läge vi får i den stad där vi får förfrågan och vilken franchisetagare det blir. Så har vi en franchisetagare i Stockholm och ett läge som tilltalar oss så flyttar vi in där.
En utmaning, inte minst när det gäller etableringar i storstäder, är att hitta finansiering.
– Självklart hade det varit fantastiskt att ha ett flaggskepp i Stockholm men det måste finnas ekonomiska förutsättningar. Det är fortfarande svårt för vår bransch att låna pengar av banken så den största utmaningen för att kunna öppna är att få ihop ekonomin.
Hur ser du på konkurrensen i Stockholm, jämfört med mindre städer?
– Konkurrenssituationen är en annan med Hard Rock Café och TGI Fridays, men med så många ”städer i staden” tror vi att vi kan vara ett komplement snarare än en konkurrent. Vi har även konkurrens i de mindre städerna, eftersom underlaget är mindre.
Huvudkontor i Karlskrona
En styrka, menar Niklas Holgersson, är att han har en egen enhet i Karlskrona där även huvudkontoret är beläget. Det ger honom närhet till marknaden och en direktkontakt med gästerna som är ovärderlig för att förstå vad de vill ha.
För tre år sedan lanserades ett nytt inredningskoncept för att tilltala en bredare målgrupp och inte bara män som ville se sport. Publiken består idag i stor utsträckning av både kvinnor och barnfamiljer.
– Det ska vara sportigt men också lantligt och välkomnande som en lada från Colorado och en känsla av hemma men ändå borta.
Källa: Besöksliv
Läs mer här.
Bransch
Klicka i en eller flera rutor för respektive bransch för att filtrera företagen