Håll dig uppdaterad med Franchise Finders nyhetsbrev
Krogarna stora vinnarna i stadskärnorna – svagare säljökning för handeln
Här är vinnarna i de större tätorternas stadskärnor. Tillväxten drivs av kommersiell service och krogar. ”Vissa delar av handeln har det tufft”, säger HUI:s analytiker Tobias Rönnberg.
Market kan i dag berätta att omsättningen steg med 3,7 procent mellan 2015 och 2016 i stadskärnorna i 16 av Sveriges befolkningsmässigt största tätorter.
Kommersiell service hade starkast siffror.
Tillväxten uppgick till hela 11,2 procent.
– Gym, frisörer och andra fysiska försäljningsställen har ökat sin närvaro i stadskärnorna och utvecklas väl, säger Tobias Rönnberg om HUI:s och fastighetsägarens Agoras första Cityindex.
Restauranger och hotell ökade också – med 5,1 procent respektive 3,7 procent.
– Krogar och kaféer är vinnare på mat- och måltidsmarknaden och finns till stor del i stadskärnorna.
Däremot hade sällanköpsvaruhandeln en svagare procentuell tillväxt än de andra branscher.
Försäljningsökningen uppgick enligt cityindexet till 3,0 procent jämfört med året innan.
– Apotek, optik och sport- och fritidshandeln är starkt representerade i stadskärnorna och har generellt haft en positiv utveckling. Just optik och sport- och fritidshandeln hade ett förhållandevis bra år 2016 och butikerna i stadskärnan har gynnats av detta, säger Tobias Rönnberg.
Dessa ingår i CityindexBorås, Eskilstuna, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Motala, Sundsvall, Stockholm, Södertälje, Trollhättan, Uppsala, Västerås, Växjö och Örebro.Källa: Cityindex (HUI Research och Agora)Modehandeln är ofta motorn i stadskärnorna men butiker som säljer kläder och skor hade i snitt en nolltillväxt.
– Konkurrensen fortsätter att öka från externa köpcentrum och handelsområden och förstås från e-handeln.
HUI:s och Agoras siffror visar att dagligvaruhandeln fick nöja sig med en tillväxt på 1,6 procent i de 16 stadskärnorna.
Matbutikerna tappar intäkter till restaurangerna och mycket shopping görs i stora butiker i externhandeln.
– Men den snabbväxande e-handeln kan gynna dagligvaruhandeln i stadskärnorna. Det finns en potential för matbutikerna att lägga beslag på kompletteringshandel. Men de behöver även ställa om till mer färdig mat, säger Tobias Rönnberg.
HUI presenterar hela rapporten i Stockholm på onsdag.
Källa: Market
Läs mer här.
Bransch
Klicka i en eller flera rutor för respektive bransch för att filtrera företagen