Koncept i fokus - Mail Boxes Etc.

Intervju med Christoffer Weigl, franchisetagare till Mail Boxes Etc.

I december 2013 signade Christoffer Weigl kontraktet till att bli franchisetagare till Mail Boxes Etc. Fem månader senare öppnade han butiken vid Norra Bantorget. Med en bakgrund i logistik och lager kändes det naturligt att välja Mail Boxes Etc.

Det var genom franchisefinder.se som Christoffer kom i kontakt med konceptet för första gången. Mail Boxes Etc. är världens största franchiseföretag inom post- och företagstjänster. Genom sitt nätverk av center, s.k. ”Business Service Centers”, underlättar man dagligen företagares och privatpersoners vardag genom att tillhandahålla tjänster och produkter inom posthantering, paketering, frakt, kopiering och dokumenthantering.

 

Varför valde du att starta eget genom franchising?

”Jag hade länge vetat att jag ville vara min egen chef. Jag fastnade för franchising då konceptet är beprövat och risken för att misslyckas är mindre. Starta eget är en stor risk i sig”, säger Christoffer.

 

Hur kommer det sig att du valde just Mail Boxes Etc.?

”Jag hade över tio års erfarenhet inom logistik och lager och ville hitta ett franchisekoncept där jag kunde dra nytta av min erfarenhet och kunskapsbas. Jag hade dels varit truckförare, uthyrd konsult inom logistik, transportledare och kundmottagare.”

Efter år i branschen tröttnade Christoffer på att vara anställd på ett storföretag med flera tusen anställda och gick över till att bli logistikansvarig på ett mindre företag med 7-8 anställda som då omsatte runt 100 MKR.

“Det var när jag gick från att jobba i en global koncern till ett mindre företag som lusten att starta eget företag uppstod. Jag fick upp ögonen för hur det kan se ut på ett mindre företag. När man jobbar i ett riktigt stort bolag finns inte en enda tanke på att “det här kan man göra själv”. Steget blir så himla stort. Jag insåg att möjligheterna finns i just mindre företag”

 

 Hur har dina första år som franchisetagare varit?

“Precis när det drog igång jobbade jag dygnet runt, så mycket jag bara kunde. Men efter två till tre år så började det släppa och jag började hitta ett normalläge. Sedan överträffade jag kalkylen redan år 2. Som franchisetagare kan jag styra över mina dagar helt själv, jag behöver inte bry mig om kompdagar och varje dag skiljer sig från den andra. Fastän jag inte har den säkerheten längre som man har som anställd med förutbestämd semester och fast lön finns det starka ekonomiska incitament med att vara franchisetagare. Jag tjänar betydligt mer pengar nu än under min tid som anställd.”

 

Berätta om hur dina dagar ser ut som franchisetagare

“Primärt är det att stå för den dagliga driften - att driva och sköta butiken. Men som franchisetagare har jag även ansvar för den administrativa biten, det vill säga mitt VD-jobb. Så åtta timmar per dag gör jag samma saker som de anställda och två timmar per dag går åt till VD-biten av att vara franchisetagare.”

Christoffer förklarar att vara franchisetagare för det mesta är kul, att han har fler glada dagar nu än när han var anställd, vilket är det viktiga. För att lyckas som franchisetagare tror han att man måste förstå att det innebär hårt arbete och att man måste vara driven. Oavsett om man blir franchisetagare till ett världskänt koncept som McDonalds eller 7-Eleven eller ett mindre känt koncept kommer ingenting gratis. Men i slutändan är det ändå väl värt det.

Är du intresserad? Läs mer om deras franchisekoncept.

 

Christoffer Weigl